dinsdag, april 16, 2013
De muziek van Harry Partch blijft boeien. Hij ontwierp een eigen toonsysteem met 43 tonen per octaaf, zodat hij de kleinste toonhoogtenuaces van het menselijk spreken muzikaal kon gebruiken. Een compleet instrumentarium bouwen was de logische consequentie van zijn eigenzinnig concept. Late Night focust vandaag op "The Bewitched" van Partch. Zijn dans-satire die in première ging op 26 maart van 1957, op het achtste Kunstenfestival van de universiteit van Illinois. Met een choreografie van Alwin Nichols. Een zeer succesvol evenement dat daarna wereldwijd weerklank vond en enthousiast werd onthaald. Maar voor Harry Partch zelf bleef de première van "The Bewitched" een van de absolute dieptepunten van zijn carrière. Hij was zeer teleurgesteld in zijn samenwerking met de choreograaf, daar waren maanden van ruzie aan voorafgegaan, met een hele briefwisseling om daarvan te getuigen. Hij bracht de muziek desalnietemin toch gewoon uit op zijn eigen platenlabel, ‘Gate 5’, dan zag je toch niet wat er in zijn ogen allemaal was misgelopen.
Klara © 2015