dinsdag, juni 17, 2014
Ik wil... ik wil... een kroon van ochtenddauw, purperen luchten, een koelkast van Miele en dat en die en die en dat daar en de kaas uit de bek van de raaf, fris water van de bron en tijd, veel tijd, en de liefde van Tinie en de roep van de uil in de nacht, het brandende huis in de dorpsstraat, haar lach, haar vel, het goud uit de grond, de chrysanten voor de tempel in Osaka, de woorden uit haar mond, veel safir en smaragd, de schaduw van de boom in de tuin, de echo in de bergen van iemand in nood, een trap naar de zolder in beuk, de vrouw van mijn vriend en haar dikkere zuster, en die haar man, om mee te praten, om mee te schaken bij het vuur, en de berg uit het boek van mijn vader, een berg met een wolk, het gat in de grond en het takje dat de mier versleept, de liefde van Narkissos en de bloem op de plek van zijn dood, de stille zwarte nacht en de geur van asfalt in de zomer, de aandacht van iemand als Claus, een kamer alleen, het voetspoor van Vrijdag, de boeken van Ur en Nippur, een liedje voor het slapengaan, een huis in Frankrijk met zicht op het meer, de Maagd met Kind van Fouquet, een ontmoeting met iemand van vroeger, van toen, de laatste dans, mijn deel, mijn part, een tafel van Van Severen en een krukje van Starck, de laatste dagen van een harde winter, het bruine vlekje in haar hals, de geur van het bed na het vrijen, een land als Belgi√ę voor mij alleen, de middagdromen van de hond en ook de vliegen rond zijn kop, de koi uit de vijver in Kyoto, een lange diepe zucht, tuinbonen met melksaus van moeder met een niet te hard gekookt ei, een stilhangende wolk in de zomerse lucht, de gezelligheid van bij de buren, van bij die van hiernaast, de kinderen proper gewassen op zondag, het meisje van ‘I don’t wanna dance, dance with you baby no more’, het diepe duister van de Farolito, de hitte van de hel, tequila en mescal, de feiten en niks anders dan de feiten, het lentemos op de rotskust van Ijsland, de dampende helften van het varken in de vrieskou, besa me mucho van Shepp, de vreemde man op de landweg, de gestreken zakdoek van vader, een zakdoek met een ruit, het bedauwde spinnenweb in de najaarszon, het ongewassen vensterglas, de raad van een tandenloze man in een vreemde taal, in een vreemde stad, zijn mekkerende lach om mijn onbegrip, de lege zee voor de kust van Havana, de waanzin van Klaus Kinski en de rust van zijn dochter, het gestolen juweel, de vliegende pauw boven een stroom in Sri Lanka, het geraaskal in het stamcaf√©, warmte, liefde, hoop en vertrouwen, de kont van die blonde, de lauwe modder van de varkenspoel, het zonlicht door de blauwe glasramen in het hoogkoor van de kathedraal van Amiens... ik wil... ik wil... ik wil jou... ik wil jou...

(uit OVER DE BERGEN van Corrie Van Binsbergen & Josse De Pauw)

 
Klara © 2015